Verwachtingsmanagement is erg belangrijk als je teleurstellingen wilt voorkomen. Dit gaat over het managen van je verwachtingen tegenover anderen maar ook ten opzichte van jezelf. Onrealistische of niet gecommuniceerde verwachtingen leiden alleen maar tot teleurstelling.
Niemand heeft er iets aan als er gouden bergen beloofd worden die niet waargemaakt kunnen worden. Hier komt verwachtingsmanagement om de hoek kijken. In dit blog gaan we in op de kracht van verwachtingsmaangement.
Wat is verwachtingsmanagement precies?
Verwachtingsmanagement gaat over jou en je omgeving. Concreet gaat het over hoe je omgaat met bepaalde verwachtingen in relatie tot jezelf en je omgeving. Realistische verwachtingen zorgen ervoor dat je kunt waarmaken wat je belooft. Dit is fijn voor jezelf en voor je omgeving.
Als jij in staat bent om waar te maken wat je belooft, dan kun je er zeker van zijn dat je collega’s, klanten of leidinggevende tevreden zijn.
Zeg jij tegen een klant dat het je niet gaat lukken om aanstaande woensdag de stukken aan te leveren, maar dat het uiterlijk vrijdag wordt – en je levert de stukken op donderdag aan, dan heb je de verwachtingen overtroffen met een tevreden klant als gevolg. Je hebt de verwachtingen van een ander op één lijn laten liggen met wat jij hebt beloofd.
In dit voorbeeld zie je een stukje verwachtingsmanagement ten opzichte van de buitenwereld.
Verwachtingsmanagement voor jezelf
Wanneer je persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt is verwachtingsmanagement van cruciaal belang. Soms wil je te veel te snel bereiken en raak je gefrustreerd als je niet direct resultaat ziet. Het stellen van realistische doelen, het nemen van kleine stappen en het waarderen van de vooruitgang die je boeken, helpt je geduldig en gemotiveerd te blijven.
Dit kun je ook concreet vertalen naar gezondheid. Wil je binnen een week 5 kilo afvallen dan weet je nu al dat dit niet lukt, of dat dit alleen lukt wanneer je extreme stappen zet. Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat haalbaar is en om geduldig en consistent stappen te zetten.
Waarom verwachtingsmanagement en een goede planning onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn
Wist je dat een goede planning en verwachtingsmanagement hand in hand gaan? Stel je voor dat je een belangrijk project hebt waar je aan wilt werken. Een goede planning helpt je om alles georganiseerd te krijgen. Je maakt een lijst van taken, stelt deadlines en verdeelt je tijd verstandig. Hierdoor weet je wat je moet doen en wanneer je het moet doen. Verwachtingsmanagement speelt hierin een cruciale rol. Het gaat erom dat realistische verwachtingen hebt van jezelf en anderen. Je wilt voorkomen dat je overweldigd raakt door te veel werk of dat je teleurgesteld raakt als dingen niet volgens plan verlopen.
Gratis e-book
14 slimme manier om elke dag
al je taken af te krijgen
(zonder jezelf over de kop te werken)
Welke vaardigheden zijn van belang voor goed verwachtingsmanagement?
Goed verwachtingsmanagement vraagt iets van jouw vaardigheden. Het gaat over een stukje leiderschap en daarmee persoonlijke effectiviteit. Hier zijn enkele belangrijke vaardigheden die je helpen en die je kunt ontwikkelen.
- Communicatie: Het vermogen om effectief te communiceren is essentieel. Dit gaat over het duidelijk en open communiceren van je eigen verwachtingen en het begrijpen van de verwachtingen van anderen. Heldere communicatie helpt misverstanden te voorkomen.
- Realistische inschatting: Het vermogen om realistisch te zijn en situaties nauwkeurig in te schatten is belangrijk. Het stellen van haalbare doelen helpt teleurstellingen en overweldiging te voorkomen.
- Tijdsbeheer: Goed omgaan met je tijd is erg belangrijk bij verwachtingsmanagement. Dit gaat over het realistisch inschatten van de tijd die nodig is om je taken af te maken, het maken van een goede planning en de vertaling naar een concrete to-do list.
Het verbeteren van je verwachtingsmanagement
Door verwachtingen goed te leren managen voorkom je veel teleurstelling en frustratie. Maar niet alleen dat: je voorkomt ook dat je een vicieuze cirkel in werking zet die je niet in gang wilt zetten.
Onrealistisch verwachtingsmanagement kan ervoor zorgen dat je:
- Harder gaat werken omdat je een onrealistische planning hebt gemaakt.
- Een hoge werkdruk ervaart
- Veel stress ervaart, en er zelfs een mogelijke burn-out op de loer ligt
- Te maken krijgt met verstoorde relaties, in de vorm van ontevreden klanten, collega’s of vrienden.
Een aantal tips voor het verbeteren van je verwachtingsmanagement:
Wees realistisch:
Streef naar realistische verwachtingen van jezelf en anderen. Houd rekening met je capaciteiten, middelen en de omstandigheden waarin je je bevindt. Dit helpt je om haalbare doelen te stellen en teleurstelling te voorkomen.
Communiceer openlijk:
Zorg voor duidelijke communicatie met anderen over je verwachtingen en vraag naar hun verwachtingen. Wees bereid om te luisteren en begrip te tonen voor verschillende perspectieven. Open communicatie voorkomt misverstanden en conflicten.
Leer van ervaringen & reflecteer op wat je doet:
Reflecteer regelmatig op wat je doet. Wat ging goed en wat kan beter? Herken patronen en pas je aanpak aan op basis van eerdere lessen. Zo blijf je groeien.
Prioriteiten stellen:
Niet alles kan tegelijkertijd worden bereikt. Leer prioriteiten te stellen en focus te leggen op wat echt belangrijk is. Dit helpt je om je energie en tijd effectiever te benutten.
Het verbeteren van je verwachtingsmanagement in relatie tot de ander
Hoe kun je nu verwachtingen managen? Allereerst door niet iets te beloven dat je niet kunt waarmaken. Daarnaast moet je achterhalen welke verwachtingen de ander van je heeft, in hoeverre jij dit waar kunt maken en hoe groot de kloof is tussen wat de ander verwacht en wat jij kunt leveren. Vervolgens is het de bedoeling dat deze kloof gedicht wordt.
Bepaal welke concrete verwachtingen de ander heeft
Als je weet hoe hoog de lat ligt, dan helpt dit je bij het bijstellen van wederzijdse verwachtingen. Waar rekent de ander op en hoe kun jij hier op inspelen? Hierbij is het belangrijk om te bepalen:
- Wat er geleverd moet worden;
- Welke kwaliteit er verwacht wordt;
- In welke tijd de klus geklaard moet worden;
- Of er een deadline is;
- Hoezeer de ander betrokken wil worden bij het project of de taak;
- Of de ander een prijskaartje in gedachten heeft.
Ga na of jij deze verwachtingen kunt waarmaken
Zodra je op de hoogte bent van wat er van jou verwacht wordt, kun je afwegen of je dit waar kunt maken. Stel jezelf hierbij een aantal vragen, zoals:
- Heb ik de juiste vaardigheden of expertise om dit uit te voeren?
- Hoeveel tijd ben ik hier werkelijk aan kwijt?
- Is de deadline realistisch?
- Heb ik hierbij rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden?
- Lukt het met dit budget of is het niet reëel?
Conclusie
Verwachtingsmanagement is een krachtig hulpmiddel dat je helpt om realistische doelen te stellen en effectief te communiceren. Het verbeteren van je verwachtingsmanagement vraagt om oefening en bewustwording. Leer duidelijk communiceren, werk aan het stellen van realistische doelen. Hiermee voorkom je stress, teleurstelling en verstoorde relaties.
Wat kan Verblinker voor jou betekenen?
Je las een blog op de website van Verblinker. Mijn naam is Michel Vorstenbosch. Ik verzorg coaching en training voor professionals die willen werken aan hun persoonlijke organisatie. Ik help je om meer grip te krijgen op je tijd en energie. Op mijn website vind je een kennisbank bomvol waardevolle informatie.
Verder kan ik je helpen met:
Het uitblinkerstraject: persoonlijke coaching
Liever concreet aan de slag? Kies voor het uitblinkerstraject van Verblinker. Samen gaan we aan de slag met het verbeteren van jouw persoonlijke effectiviteit. We gaan aan de slag met thema’s zoals persoonlijke waarden, kwaliteiten en talenten, jouw energiegevers en energievreters. Wil je dit via je werkgever laten verlopen, geen enkel probleem? Of heb je een werknemer die je dit traject wilt aanbieden? Ook dit kan.