Zou jij wel wat assertiever willen zijn of beter willen leren communiceren? Dit bereik je door te werken aan je persoonlijke effectiviteit? Maar wat is persoonlijke effectiviteit precies en hoe kun je dit verbeteren? In dit blog lees je er meer over.
Wat is persoonlijke effectiviteit?
Persoonlijke effectiviteit, wat is dat precies? Simpel uitgelegd kun je persoonlijke effectiviteit het beste omschrijven als meer resultaten behalen in minder tijd, door zaken effectiever en doelgerichter aan te pakken. Niet alleen helpt dit je bij doelen die je gesteld hebt op werkgebied, ook in je persoonlijke leven kun je hier veel profijt uit halen.
De resultaten die je behaalt en het plezier dat je hebt in je werkzaamheden, wordt beïnvloed door de manier waarop je communiceert, reageert en handelt. In een ideale situatie hou je zelf de controle, maar externe factoren zorgen ervoor dat er elke dag weer veel op je af komt. Daarom is het erg belangrijk dat je zelfverzekerder wordt en assertief leert te communiceren. Dat is persoonlijke effectiviteit. Je persoonlijke effectiviteit ontwikkelen kan op verschillende vlakken, zoals;
- Communicatie
- Assertiviteit
- Plannen
- Organiseren
- Timemanagement
- Prioriteiten stellen
- Onderhandelen
Gratis e-book
14 slimme manier om elke dag
al je taken af te krijgen
(zonder jezelf over de kop te werken)
Tips om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren
Op welk vlak je je persoonlijke effectiviteit ook wilt verbeteren, onderstaande tips kunnen je helpen.
(Her)kennen van je persoonlijke kracht en valkuilen
Als het gaat om het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit, ben je snel geneigd om te kijken naar dingen waar je slecht in bent, zodat je deze kunt verbeteren. Je weet vaak wel wat je zwaktes zijn, maar het is niet goed voor je zelfvertrouwen om hier continu de aandacht op te leggen.
Kijk eens naar je unieke kwaliteiten; waar ben je juist goed in op je werk? Je hier op focussen werkt een stuk beter voor je zelfvertrouwen. De uitdaging is om deze te herkennen en hier verder mee aan de slag te gaan.
Daarnaast is het natuurlijk nog steeds belangrijk om ook naar je valkuilen te kijken. Wees hierin echter niet te hard voor jezelf en leg de lat niet te hoog.
Vaststellen van je doelen
Heb je niet duidelijk voor ogen wat je doel is? Dan resulteert dit vaak in een chaotische werkstijl en onrust. Om gemotiveerd te kunnen werken is het belangrijk dat je weet waarom je iets doet. Maak jouw werkdoelen daarom zo compleet mogelijk met de SMART-methode: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Keuzes maken
Keuzes maken; het is niet altijd gemakkelijk. Je maakt de hele dag door keuzes, in de meeste gevallen gaat dit onbewust. Sommige keuzes moet je bewust maken en hier dien je dan ook wat langer over na te denken, bijvoorbeeld het aannemen van een nieuwe functie of verhuizen naar een andere stad. Omdat het maken van een keuze onzekerheid met zich meebrengt, ben je vaak geneigd om het uit te stellen.
Onderstaande tips kunnen je helpen om het maken van een keuze wat gemakkelijker te maken.
- Weet wat je wilt en waarom je het wilt; maak je doel altijd compleet met de SMART-methode;
- Stel jezelf de volgende vragen: Wat levert het maken van deze keuze mij op? Waarom vind ik dat belangrijk? Wat zijn de gevolgen voor mezelf en anderen?
- Maak een belangrijke keuze niet overhaast, maar slaap er een nachtje over (of twee);
- Om dingen vanuit een ander perspectief te zien kun je met andere mensen praten en vragen om hun mening. Dit helpt vaak om je gedachten te ordenen;
- Een keuze maken kan nooit goed of fout zijn, wees daarom niet te streng voor jezelf.
Effectief communiceren
Een goede communicatie is altijd belangrijk, of het nu gaat om een persoonlijke of zakelijke relatie. Door effectief te communiceren kun je meer resultaat halen uit je werk. Als je wilt dat jouw boodschap goed overkomt bij je leidinggevende, je collega’s of je klanten? Dan mag je geen ruimte overlaten voor misvattingen.
Kenmerken van effectieve communicatie:
- Luister goed naar je gesprekspartner zonder hier een oordeel of een mening over te hebben;
- Stel vragen om zeker te weten dat je je gesprekspartner goed begrijpt;
- Vergeet niet om ook aandacht te besteden aan je lichaamstaal;
- Geef aandacht aan emoties of weerstand bij je gesprekspartner;
- Maak concrete afspraken met elkaar.
Wees assertief
Als je goed voor jezelf opkomt, dan lukt het je ook beter om voor anderen te zorgen. Mensen weten wat ze aan je hebben en je komt professioneler over. Iemand die assertief is zit vaak goed in zijn vel en is niet bang om zichzelf te uiten.
Assertiever zijn, betekent niet dat je op alles nee leert zeggen, maar dat je de juiste keuzes leert te maken. Als jij weet wat je wilt, dan is het gemakkelijker om je eigen mening te geven, terwijl je de mening van een ander ook kunt respecteren.
Tijdsbeheer & Persoonlijke effectiviteit
Tijdsbeheer is een cruciaal onderdeel van persoonlijke effectiviteit. Een belangrijke sleutel tot effectief tijdsbeheer is het stellen van prioriteiten. Dit helpt je om je te concentreren op de taken die het meeste impact hebben op je doelen en resultaten.
Tijdverspilling is een killer daar waar het gaat om persoonlijke effectiviteit. Het is belangrijk om bewust te zijn van je gewoontes en activiteiten die je tijd opslokken zonder dat ze iets bijdragen. Social media, eindeloos e-mailen en zonder doel surfen op internet zijn dingen die tijd kosten zonder dat ze iets opleveren. Dit vraagt een stukje discipline en voorbereiding.
Start je bijvoorbeeld zonder concreet plan en to-do lijst aan je dag, dan is de kans groot dat je vervalt in rommeltaken die niet bijdragen aan wat je echt wilt doen. Een goede ochtendroutine en avondroutine dragen ook bij aan het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit.
Een andere waardevolle planningstechniek die je kan helpen je tijd beter te beheren, is de Pomodoro-techniek. Deze techniek houdt in dat je je werktijd opdeelt in korte, intensieve blokken van 25 minuten, gevolgd door een korte pauze van 5 minuten.
Kortom
In deze blog hebben we verschillende aspecten van persoonlijke effectiviteit besproken. Dus ga aan de slag en implementeer deze tips in je dagelijkse routine. Pak de controle over je tijd en werk aan je persoonlijke ontwikkeling!
Wat kan Verblinker voor jou betekenen?
Je las een blog op de website van Verblinker. Mijn naam is Michel Vorstenbosch. Ik verzorg coaching en training voor professionals die willen werken aan hun persoonlijke organisatie. Ik help je om meer grip te krijgen op je tijd en energie. Op mijn website vind je een kennisbank bomvol waardevolle informatie.
Verder kan ik je helpen met:
Het uitblinkerstraject: persoonlijke coaching
Liever concreet aan de slag? Kies voor het uitblinkerstraject van Verblinker. Samen gaan we aan de slag met het verbeteren van jouw persoonlijke effectiviteit. We gaan aan de slag met thema’s zoals persoonlijke waarden, kwaliteiten en talenten, jouw energiegevers en energievreters. Wil je dit via je werkgever laten verlopen, geen enkel probleem? Of heb je een werknemer die je dit traject wilt aanbieden? Ook dit kan.