Initiatief nemen; hoe doe je dit?

Als je initiatief toont, dan houdt dit in dat je proactief bent. Je wacht niet af, maar je komt gelijk in actie, zonder dat dit van je gevraagd wordt. Je doet iets, omdat je dit zelf graag wilt, niet omdat het van je verwacht wordt. Als je initiatiefrijk bent, dan zie je problemen en kansen vroegtijdig en je kunt hier dan gelijk een passende oplossing voor bedenken. Zo hou je grip op de situatie.

Initiatief tonen kan door een klein gebaar te tonen, bijvoorbeeld dat je actief jouw ideeën deelt tijdens een meeting of vergadering. Een ander voorbeeld is dat je een taak oppakt die steeds maar blijft liggen. Het hoeven geen grote dingen te zijn; initiatief tonen kan ook klein.

Initiatief tonen op de werkvloer; waarom is dit belangrijk?

Voor een werkgever is het erg belangrijk dat de werknemers initiatief nemen. De maatschappij verandert steeds sneller; je wilt hier niet alleen op reageren, maar ook vooruit denken en initiatief tonen.

Initiatief tonen is vaak een combinatie van verschillende factoren. Als initiatiefnemer moet je durven, maar ook kunnen analyseren. Als je goed kunt analyseren, kun je op basis daarvan een idee toepassen of een oplossing bedenken. Daarnaast wil je dit idee of deze oplossing ook communiceren met je collega’s en het eventueel ook uitvoeren en begeleiden. Een initiatiefrijk persoon is door deze combinatie van factoren van grote waarde op de werkvloer.

Niet alleen voor je werkgever is het belangrijk dat je initiatief toont, je hebt er zelf ook veel baat bij. Als je iemand bent die weinig initiatief toont en een afwachtende houding aanneemt, dan zijn anderen je vaak voor. Je reageert vaker dan dat je anticipeert; zo kun je een stuk minder van jezelf kwijt. Door het uiten van je eigen ideeën, plannen en creativiteit word je een stuk zelfverzekerder. Dit maakt niet alleen het werk leuker, je ontwikkelt jezelf ook op een positieve manier.

Persoonlijke effectiviteit en initiatief nemen

Er is een sterke link tussen initiatief nemen en persoonlijke effectiviteit. Persoonlijke effectiviteit heeft alles te maken met hoe goed jij je doelen kunt bereiken. Initiatief nemen betekent actie ondernemen zonder dat iemand je dat heeft gevraagd.

Je ziet een kans of een probleem, en je onderneemt stappen om hier iets mee te doen. Als jij de persoon bent die actie onderneemt, heb je meer controle over de situatie en kun je de dingen sturen in de richting die jij wilt. Dit kan je helpen om je doelen te bereiken en succesvol te zijn.

Gratis e-book

14 slimme manier om elke dag
al je taken af te krijgen

(zonder jezelf over de kop te werken)

Ebook tijd besparen

Waarom is initiatief nemen soms zo moeilijk?

Voor de ene persoon is initiatief nemen iets vanzelfsprekends, terwijl een ander zichzelf echt moet toespreken om initiatief te nemen. Dit heeft alles te maken met verschillende karaktereigenschappen van mensen.

Extraverte mensen kunnen sneller initiatief nemen dan mensen die introvert zijn. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen combinatie van karaktereigenschappen.

Als jij het lastig vindt om initiatief te nemen, dan kun je daar wel hinder van ondervinden. Het is niet zo dat mensen die nooit initiatief nemen dit ook niet zouden willen. Het liefste willen ze het heft in eigen hand nemen en hun ideeën opperen en in werking stellen. Ze worstelen alleen met een stukje zelfvertrouwen waardoor ze dit niet altijd durven.

Dit speelt zich altijd af op persoonlijk level. Je hebt het gevoel dat je minder waard bent of dat mensen je niet zien staan. Je zit in een vicieuze cirkel. Met behulp van een coach kun je deze cirkel doorbreken zodat je assertiever wordt, grenzen beter leert aangeven en makkelijke initiatief durft te nemen.

Kun je leren om initiatief te nemen?

Heb je moeite met initiatief nemen? Net zoals bij andere eigenschappen is het ook goed aan te leren om meer initiatief te nemen. Bij de ene persoon gaat dit iets gemakkelijker dan bij de ander, maar met een goede portie doorzettingsvermogen en veel oefening is het zeker aan te leren.

Hou er wel rekening mee dat je het niet van de ene op de andere dag onder de knie hebt. Wat belangrijk is, is dat je de voordelen van initiatief nemen gaat erkennen en herkennen. Des te vaker je het initiatief neemt, des te zelfverzekerder je wordt. Op termijn zal het je steeds gemakkelijker afgaan.

Initiatief nemen; hoe doe je dit?

Initiatief nemen, hoe doe je dat? 6 tips

Niet iedereen neemt even gemakkelijk initiatief, maar het is wel iets wat je kunt ontwikkelen. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

Durf te doen

Als het gaat om initiatief nemen is durven een belangrijke eigenschap. Het is belangrijk dat je je durft uit te spreken en durft te doen. Maak je niet druk om wat collega’s van je zullen vinden en laat je niet beperken door je eigen gedachten. Begin met kleine plannen en een concreet doel dat haalbaar is. Liever dat je gewoon start en hiervan leert, dan dat je heel perfectionistisch de ideale oplossing wil uitvinden voordat je begint.

Durf fouten te maken

Wil je jezelf verder ontwikkelen in het nemen van initiatief? Dan is het ook belangrijk dat je fouten durft te maken. Van je fouten leer je; iedereen maakt fouten, het hoort bij het leven. Experimenteer en vraag anderen om feedback. Haak niet gelijk af als je ideeën niet met open armen ontvangen worden, maar leer hier mee om te gaan.

Voeg daad bij het woord

Als je initiatief neemt, dan houdt het niet op bij het opperen van jouw ideeën. Het is ook de bedoeling dat jouw ideeën opvolging krijgen. Uiteindelijk wil je ook de verantwoordelijkheid pakken en taken uitvoeren.

Wees zichtbaar

Je kan nog zo de beste ideeën hebben in je hoofd, alleen als niemand ze ziet of hoort dan is de kans op succes nog steeds nul. Probeer mee te denken in oplossingen waar je collega’s of het bedrijf waarde in zien, zodat je elkaar op die plekken kunt gaan doorpakken.

Werk samen

Zoek elkaar op in en buiten de meetings om. Stel vragen om erachter te komen wat de beweegredenen zijn die je collega’s drijven. Doe dit vooral door open vragen te stellen zoals “wat maakt dat je er zo over denkt?” of “hoe komt het dat je hier aan denkt?” Voorkom de waaromvraag. Als je de vraag “waarom heb je dit gedaan?” stelt, kan dit bij de ander gelijk weerstand oproepen. Dit komt doordat we als kind vaker van onze ouders de vraag kregen, waarom heb je dat gedaan?

Wees betrokken

Juist op de informele momenten ontstaan de mooiste verbindingen met elkaar. Even los van de inhoud met elkaar praten brengt je als collega’s dichter bij elkaar. Denk aan een vrijdagmiddagborrel of een bedrijfsfeest, maar het kan ook gewoon een lunch zijn of een rondje lopen met elkaar. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in je collega en er ontstaat sneller een band met elkaar van vertrouwen. Hiermee laat je de organisatie en je collega’s zien dat je ook aan anderen denkt in plaats van alleen aan jezelf.

Wat kan Verblinker voor jou betekenen?

Je leest een blog op de website van Verblinker. Mijn naam is Michel Vorstenbosch. Ik verzorg coaching en training voor professionals die willen werken aan hun persoonlijke organisatie. Ik help je om meer grip te krijgen op je tijd en energie. Op mijn website vind je een kennisbank bomvol waardevolle informatie.

Verder kan ik je helpen met:

Het uitblinkerstraject: persoonlijke coaching

Liever concreet aan de slag? Kies voor het uitblinkerstraject van Verblinker. Samen gaan we aan de slag met het verbeteren van jouw persoonlijke effectiviteit. We gaan aan de slag met thema’s zoals persoonlijke waarden, kwaliteiten en talenten, jouw energiegevers en energievreters. Wil je dit via je werkgever laten verlopen, geen enkel probleem? Of heb je een werknemer die je dit traject wilt aanbieden? Ook dit kan.