Kennis delen. Samen uitblinken.

Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?

Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?

Zorg voor meer rust in je hoofd door de informatie en gedachten in je brein uit te schrijven, zodat je minder energie kwijt bent met het continu denken aan informatie, to-do acties en gedachten.

Hierbij zes tips die je helpen direct positiever te worden!

  1. Schrijf al je gedachten op voor meer rust in je hoofd

Schrijf je gedachten uit op een stuk papier, in een notitieboekje, digitaal in je OneNote of in een app zoals Braintoss. Je kunt opschrijven wat je dwars zit, hoe je je voelt, de situatie en elke oplossing die daarbij zou passen. Als je dit leest, kan het je helpen de andere kant van de situatie te zien en de dingen te beperken die hadden kunnen gebeuren als het anders was geweest dan wat er is gebeurd. Het zal ook alle emoties die je hebt over de situatie ophelderen.

  1. Kijk welke gedachten feiten zijn en welke aannames

Nu je al je gedachten op een rijtje hebt gezet, is de volgende stap om vast te stellen welke aannames zijn en welke daadwerkelijk feiten. De feiten moeten een hoge prioriteit krijgen, terwijl de aannames genegeerd mogen worden. Deze stap kan soms helpen om je gedachten te vereenvoudigen en ook om ruimte te maken in je hoofd voor meer rust, waardoor jij je verder kunt ontwikkelen.

  1. Kijk naar waar je zelf invloed op hebt en waar niet

Het is niet altijd gemakkelijk om de hele dag met een gerust gevoel te leven, maar je kunt naar dit doel toewerken door te doen wat je zelf in de hand hebt. Probeer je meer bewust te zijn van je huidige gemoedstoestand en hoe die anderen kan beïnvloeden. Als dingen om de een of andere reden uit de hand lopen – en dat doen ze wel vaker – probeer je dan te herinneren dat wat er gebeurt uiteindelijk buiten jouw macht ligt.

  1. Accepteer de dingen waar je geen invloed op hebt

Uiteindelijk is de enige manier om gemoedsrust te krijgen los te laten waar je geen controle over hebt. En als je geen controle hebt over een situatie, waarom zou je je er dan zorgen over maken? Doe je best om te accepteren wat er is gebeurd en ga verder. Blijven hangen in het verleden kan je alleen maar afremmen, je focus verminderen en je ellendig laten voelen zonder goede reden.

  1. Focus je op de dingen waar je invloed op hebt

Dus hoe krijg je meer rust in je hoofd? Begin met je te concentreren op de dingen waar je invloed op hebt en laat al het andere los. Zo spaar je energie en verspil je geen tijd aan piekeren over dingen die er niet toe doen. Het vergt enige mentale discipline om deze stap te zetten. Maar omdat het een vaardigheid is die met de jaren verbetert, zul je er steeds beter in worden naarmate je het vaker doet.

DOWNLOAD nu 15 TIPS die je direct op je werk kunt inzetten om jezelf op nummer één te zetten!

  1. Maak gebruik van positieve affirmaties

Zorg ervoor dat je een affirmatie voor jezelf maakt met de meest positieve taal die je maar kunt bedenken. Bijvoorbeeld “ik heb meer innerlijke rust dan voorheen” tegen jezelf zeggen zal waarschijnlijk meer in je voordeel werken dan “ik ben minder gestrest”. Wees positief en visualiseer wat je wilt bereiken in plaats van wat je probeert kwijt te raken.

Wil je meer tips en informatie weten? Kijk dan bij de andere BLOGS

Conclusie:

Uiteindelijk gaat het er bij het verkrijgen van rust in je hoofd om dat je leert hoe je je gedachten kunt sturen en veranderen. Dit kan tijd kosten. Het vergt oefening en veel toewijding. Maar alles wat de moeite waard is om te hebben is de moeite waard om voor te werken. Onthoud dat je het verdient om een leven te leiden dat vrediger is dan wat je nu ervaart. Laat afleidingen en twijfels je inspanningen niet saboteren om de gemoedsrust te bereiken die je verdient. Concentreer je op wat je het liefst wilt in het leven en zet je in om dat te bereiken met behulp van de tips hierboven.

 

Wil jij jezelf verder ontwikkelen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling? Neem dan contact op om meer inzicht in jezelf te krijgen of direct een coachtraject te starten.

Get in touch!